woensdag 31 december 2014

Tagged Under: ,

Travel | Reisjaar 2014

2014 was een een jaar van hoge bergen en diepe dalen. Als ik terugdenk aan 2014 is het eerste wat me te binnen schiet 'kut'. Gewoon kut. Gelukkig is mijn lieve mama een oersterke bikkel en heeft ze die borstkanker en de chemotherapie keihard verslagen. Verder was, op die stomme kanker en 't verliezen van onze frettenvriend Tommie na, 2014 best een goed jaar. Misschien niet helemaal nodig dus om heel 2014 kut te noemen.
Ik haalde mijn bachelor diergeneeskunde, maakte de mooiste reizen, begon aan mijn master, verhuisde naar Gent en verwelkomde hier twee vrolijke kittens. Qua reizen was 2014 geweldig. Ik maakte één van mijn mooiste reizen ooit en verloor mijn hart in Midden-Amerika. Wat een landen. Stuk voor stuk pareltjes. Ik zou nu direct terug willen. Ik zou de hele reis nog wel tien keer willen overdoen. Verder ging ik met mijn moeder een week naar Lanzarote, een fascinerend maanlandschap. We verkenden met onze huurauto het hele eiland en hadden een super gezellige vakantie samen.
Bij het maken van deze blogpost besef ik me dat ik nog zoveel moois heb om over te schrijven en nog zoveel foto's heb om te laten zien. Heel Midden-Amerika ligt nog te wachten. Maar eerst deze, een jaaroverzicht van mijn reizen in 2014.

Guatemala

Door alle drukte van de maanden ervoor vertrokken we vrij onvoorbereid naar Midden-Amerika. Niet ingelezen, geen route, helemaal niets. Normaal zijn wij ook vrij open in al onze plannen en leggen we niets echt vast, maar dit spande wel de kroon. Vooral omdat Guatemala een beetje een ruig imago heeft, was het in het begin wel een beetje spannend. Totaal niet nodig bleek achteraf, als je zelf goed oplet en juiste beslissingen maakt, is het hier echt zo onveilig niet.
Guatemala verraste ons enorm. Wat een land en wat een natuur. De ene na de andere mooie plek. Pareltjes van hostels, wilde rivieren, watervallen, tempels, de mooiste meren, vulkanen. Guatemala heeft mijn hart gestolen en ik kan niet wachten tot ik weer terug kan. En dan spreek ik Spaans en kan ik kletsen met de lokale bevolking. Tenminste, dat is mijn voornemen. ;)

Belize

Belize meepakken was een spontaan plan en gelijk één van de beste spontane beslissingen ooit. Opeens stonden we in een totaal andere wereld. Een multiculturele samenleving. En opeens sprak iedereen Engels. In de bus kocht ik een lokale krant die ik helemaal kon lezen, interessant waren de vele pagina's crime news. We bezochten Caye Caulker en belandden midden in de Caribbean. Zoekend naar ons hostel schalde op de achtergrond Bob Marley's 'no worry, be happy'. Op het strand wiegde je mee met de vrolijkste reggaeton. Rastafari's kwamen kletsen en probeerden je subtiel toch nog wat 'best weed ever' aan te smeren. Hun motto was 'go slow like me'. We keken hier de laatste wedstrijd van het WK waar Nederland in meespeelde en helaas verloor. We snorkelden met zusterhaaien, pijlstaartroggen, schildpadden en zeekoeien. We verbrandden ons tijdens het snorkelen zo erg dat we ons moesten insmeren met yoghurt om het iets te verkoelen. We joegen onszelf nog even bijna de dood in door de grens tussen Belize en Guatemala over zee over te steken, in het kleinste bootje ooit en met enorm hoge golven op open zee. Maar veni, vidi, vici en Belize blijft één van mijn favorieten. Wat een paradijselijk land.

Nicaragua

We bezochten de gezellige steden, beklommen vulkanen en sliepen in een boomhut in de jungle. Maakten ontelbare ritjes in de chickenbussen, waar altijd een vrolijk muziekje (soms mét videoclip) opstaat. Bezochten lokale markten en zwommen in een enorm kratermeer. Nicaragua was bovenal vooral heel gezellig.

Costa Rica

Dat Costa Rica gezegend is met bijzonder mooie natuur is een feit. Dat Costa Rica grotendeels verpest is door enorme massa toerisme is mijn mening. Zelfs in de jungle komen je meerdere Nederlandse gezinnen tegen. We hoorden van een ander stel dat ze in een andere plaats bezig waren met het leggen van asfalt in de jungle. Asfalt in de jungle! Dat kan en mag niet wat mij betreft. Ik wil banjeren door de modder en slingeren aan lianen. Ik wil nog wel een keer terug naar Costa Rica om op zoek te gaan naar nog authentieke plekken, hier hadden we afgelopen zomer helaas geen tijd voor, want dit kost dagen reistijd. Ik heb nog enkele tips gekregen en die wil ik ooit nog wel eens gaan checken. Gelukkig hebben we alsnog wat mooie plekjes kunnen vinden en hebben we toch nog veel moois gezien. Een enorme schildpad hebben we eieren zien leggen op het strand. We zagen kaaimannen, echte krokodillen, luiaards, heel veel apen, de mooiste vogels en nog zoveel meer.

Panama

Wat was Panama geweldig. Als ik de foto's terugzie kan ik alleen maar glimlachen. Het ene paradijs na het andere. Toen we net de grens van Panama waren overgestoken stak een luiaard voor onze neus onhandig de weg over. We zagen wilde dolfijnen en bivakkeerden op de mooiste witten stranden. Die bounty stranden uit je dromen, weet je wel? Zulk helder water dat je de grote zeesterren op de bodem van de zee kon zien liggen. Voor sommige stranden moest je eerst nog een stuk ploeteren door de jungle en kwam je onderweg, hoog in de bomen, nog even een luiaard tegen. In Panama zagen we een bultrug walvis met baby, een droom die uitkwam en één van onze mooiste reismomenten. Panama was de afsluiter van onze reis door Midden-Amerika. Beste afsluiter ooit.

Lanzarote

Twee weken na terugkomst uit Midden-Amerika stapte ik weer in een vliegtuig. Ditmaal samen met mijn moeder, op weg naar Lanzarote. We huurden hier een autootje en toefden het hele eiland over. Elk hoekje van het eiland hebben we verkend. We bezochten Jameos del Agua en Cueva de los Verdes en vonden de mooiste uitzichtpunten. Maakten een ritje op een boze kameel en zagen vulkanen in het Nationaal Park Timanfaya. Bekeken het groene meer El Golfo en keken hoe de golven woest tegen de rotsen sloegen. Knalden met onze huurauto over een 'zieke' kiezelweg om Papagayo beach te bezoeken en lagen een dag aan één van de mooiste stranden van Lanzarote: Playa de Famara. We hadden een ontzettend gezellige vakantie samen en Lanzarote is een prachtig eiland. Het landschap is heel surrealistisch, je bent opeens compleet ergens anders. Een beetje op de maan.

Parijs

Afgelopen herfst besloten mijn vriend en ik spontaan een dagje naar Parijs te gaan. Gewoon zomaar, gewoon één dagje. 's Ochtends heen, 's avonds terug. Het was die laatste mooie dag van het jaar, die zaterdag. We hebben de hele dag met blote armen door Parijs geslenterd. Van de Notre-Dame naar het Louvre. Van het Louvre via de parken naar de Arc de Triomphe. We sloten de dag af met een biertje in het gras met uitzicht op de Eiffeltoren en in de avond gaf de Eiffeltoren spontaan nog een lichtjesshow.

Klik hier als je ook mijn reisoverzicht van 2013 wil lezen.

Welke landen heb jij allemaal bezocht in 2014?