zondag 12 april 2015

Tagged Under: , , , , , ,

Hotspot | Quetzalroo hostel in Guatemala city

Afgelopen zomer vertrokken we vrijwel totaal onvoorbereid richting Midden-Amerika. Eigenlijk was het enige dat we geregeld hadden een hostel voor de eerste nacht. Onze reis begon namelijk in Guatemala city, de hoofdstad van Guatemala en geroemd gevaarlijk en beter te mijden te zijn, waardoor velen er ook voor kiezen om gelijk door te reizen naar Antigua. Omdat wij 's avonds aankwamen was dit voor ons geen optie en 's avonds in het donker opzoek gaan naar een hostel was al helemaal geen goed idee, waardoor we besloten van te voren iets te boeken. Ik was bezig met het leren van een examen dus mijn vriend nam het heft in handen en boekte ergens een kamer, waarbij ik nog wel een beetje mijn twijfels had. Len had er echter een heel goed gevoel over en dat bleek achteraf totaal te kloppen.

Een warm welkom

We werden onwijs warm onthaald door Marcos en zijn familie, die dit hostel - gelegen in een goede buurt in Guatemala city - runnen. Na een biertje vielen we uitgeput in slaap en de volgende morgen stond er een fijn ontbijt op ons te wachten. Het ontbijt zit bij de prijs in en is simpel, maar goed. Het verse, huisgemaakte brood en de handgemaakte jam waren heerlijk. Ik vind het altijd een groot pluspunt wanneer je ergens op reis buiten Europa goed brood kan krijgen. Verder kregen we bij het ontbijt nog wat fruit en thee of koffie.
Na het ontbijt kwam Marcos bij ons zitten en vroeg naar onze reisplannen, waarop wij vertelden dat we eigenlijk nog helemaal geen plan hadden. Als reactie hierop pakte Marcos een papier en begon een plattegrond van Guatemala te tekenen, met hierop alle plekken die we volgens hem niet moesten missen. Hij vertelde enthousiast over enkele plaatsen en liet ons gave filmpjes en foto's zien. Niet veel later hadden we dus een globale route en waren we bijgepraat over wat er in Guatemala allemaal te zien en doen was. Heel fijn, want wij hadden niet eens een reisgids bij ons, haha. Hij heeft ons hier dus ontzettend mee geholpen.

Die middag nam Marcos ons mee op pad en liet ons koffie proeven bij één van de beste koffiezaakjes van Guatemala stad. Zelfs ik - geen fervent koffiedrinker - kon proeven dat dit echt goede koffie was. Heel vers en daardoor heel anders dan normale koffie. Hun motto? "El buen café no necesita azúcar, y el malo no se lo merece". Na de koffie kochten we een broodje bij een straatkraampje en die was zo lekker dat Len er nog steeds watertandend over kan praten, haha. En hij at er wel drie. Die middag was er een WK-wedstrijd, België tegen Argentinië, en die keken we dan ook samen met andere gasten - waaronder een fanatieke Argentijn - in het hostel. Die avond nam Marcos ons weer mee op stap en gingen we met een hele groep uiteten bij een lokaal restaurant. Gezellig!

Marcos doet dus enorm veel met z'n gasten en wil zo laten zien dat Guatemala city meer is dan gevaarlijk, waar deze stad zo bekend om staat. Toen we terugkwamen uit Belize hebben we nog één nacht in dit Hostel overnacht en wederom had Marcos allemaal leuke plannen, zoals bijvoorbeeld een fietstour (hij had allemaal gave fietsen staan in de kelder) door de stad. Helaas konden wij niet mee omdat we de bus moesten hebben naar Antigua, maar wat is het onwijs fijn om samen met een local een stad te verkennen.

Over het hostel zelf

Het hostel zelf is simpel, maar goed. De kamers zijn netjes, de bedden prima en de badkamer - die je helaas wel moet delen - is schoon, met een warme douche. Het is verder vooral de sfeer die het hier zo fijn maakt, en het is een goede gelegenheid om andere reizigers te ontmoeten om iets mee te gaan doen of om mee verder te reizen. En de familie die dit hostel runt is gewoon geweldig. Onwijs behulpzaam en hoe Marcos ons heeft laten kennis maken met de stad en ons heeft geholpen met onze reisroute is natuurlijk goud waard. Voor ons was het een hele fijne start van onze - niet al te goed voorbereide - reis en ik weet zeker dat wanneer we nog een keer naar Guatemala city gaan we hier zeker weer zullen overnachten!

Knuffelen met Peanut, het hostel hondje