donderdag 10 december 2015

Tagged Under: , , , , ,

Stone Town en Prison Island, Zanzibar

Onze reis door Tanzania begon op het eiland Zanzibar. Na een enorm lange reis - via Londen, Abu Dhabi en de Seychellen - kwamen we 's avonds uitgeput aan. We werden opgewacht door Dorice, een schat van een mens waarbij we een kamer hadden gehuurd via Airbnb, en samen liepen we naar haar huis.
Na een snelle douche besloten we er nog even op uit te gaan om iets te eten, en op aanraden van Dorice kwamen we terecht bij een enorm leuk Ethiopisch restaurantje. Het eten daar en de manier waarop was ronduit geweldig. We kregen een enorm schaal met hierop een soort pannenkoek, en hierop werden al onze kommetjes met gerechtjes geleegd. Op die manier konden we stukjes van de pannenkoek afscheuren en hiermee stukjes vlees en groenten pakken en opeten. Het was zo lekker! Helaas had ik zowel mijn camera als mobiel niet mee, dus daarom jammer genoeg geen foto's van dit spektakel. Het is in ieder geval een enorme aanrader als je eens in Stone Town bent en opzoek bent naar een leuk restaurant om te eten!

De volgende dag begonnen we met een boottochtje naar Prison Island, een eiland met hierop - verrassing - een gevangenis. Het leuke aan dit eiland is dat hier enorme landschildpadden leven in een soort opvangcentrum. Deze schildpadden komen oorspronkelijk van de Seychellen en waarom en hoe ze precies op dit eiland terecht zijn gekomen is ons nog steeds niet helemaal duidelijk. Het was in ieder geval heel gaaf om eens van zulke grote landschildpadden te zien. De oudste en grootste schildpad was 157 jaar oud en woog meer dan 200 kg! Echt gigantisch.
De gevangenis zelf vonden wij niet heel veel voorstellen, maar het eilandje zelf was prachtig. Het water was zo helder dat je zelfs van grotere hoogte de zeesterren op de bodem van de zee kon zien liggen. Zo mooi.
Na Prison Island keerden we weer terug naar Stone Town zelf, waar we de rest van de dag hebben rondgeslenterd. Alle kleine straatjes en steegjes deden ons een beetje aan Marrakech denken, alleen dan was alles wit in plaats van roze. We bezochten een bizar chaotische lokale markt en keken vanaf de waterkant naar de zonsondergang boven zee. 's Avonds vierden we mijn goede studieresultaten (nadat ik eerst heel lang niet durfde te kijken, haha) met fish & chips, Tanzaniaanse biertjes en een shisha terwijl op de achtergrond heerlijke Afrikaanse muziek gedraaid werd. Genieten.